Partner serwisu
Drogi i autostrady

PKD o zarządzaniu ruchem na drogach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
01-02-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKD

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
PKD o zarządzaniu ruchem na drogach
fot. Rynek Infrastruktury
Projekt rozporządzenia o zarządzaniu ruchem na drogach zawiera słuszne kierunki działań, ale jego szczegóły wzbudzają obawy o poprawność legislacyjną i merytoryczną – uważa Polski Kongres Drogowy. Niesie też zagrożenie przerostu biurokratycznych wymagań w kwestii projektów czasowej organizacji ruchu.

Ministerstwo Transportu zakończyło konsultacje projektu zmiany rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Poza objęciem stref ruchu przepisami rozporządzenia i powiązaniem projektu organizacji ruchu z projektem budowlanym, projekt uwzględnia przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Jeden z artykułów dyrektywy stanowi, że państwa członkowskie zapewniają, aby na odcinkach, które podlegają naprawie i mogą tym samym stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników, umieszczone zostały odpowiednie znaki ostrzegawcze.

 

Jak wynika z uzasadnienia projektu, dodatkowym powodem zmian były wnioski NIK, która w 2010 roku skontrolowała działalność zarządzającymi drogami publicznymi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie województw lubelskiego i podkarpackiego. W 11 spośród 12 skontrolowanych jednostek stwierdzono nieprawidłowości w stałej lub czasowej organizacji ruchu, polegające na braku właściwego oznakowania tych odcinków dróg, na których prowadzone były roboty drogowe. Zdaniem NIK stwarzało to zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi i strat w mieniu. Projekt rozporządzenia nakłada na organy zarządzające drogami obowiązek prowadzenia systematycznych kontroli m.in. oznakowania i sygnalizacji świetlnej lub dźwiękowej.

 

W przesłanej 31 stycznia opinii PKD uznał, że wydanie rozporządzenia jest celowe i uzasadnione, jednak w wielu szczegółach sformułowania projektu wymagają doprecyzowania. Przepis stanowiący, że projekt organizacji ruchu stanowi element projektu budowlanego budzi wątpliwość o poprawność legislacyjną. Zawartość projektu budowlanego jest uregulowana w „Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 27 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego” , wydanym na podstawie ustawy Prawo budowlane. Powstaje zatem pytanie czy w rozporządzeniu wydawanym na podstawie ustawy Prawo o ruchu drogowym można regulować kwestie projektu budowlanego.

 

Istnieją także wątpliwości merytoryczne. Projekt organizacji ruchu często nie jest w żaden sposób związany z zamiarem budowlanym - sporządzenia projektu organizacji ruchu wymaga np. zamknięcie drogi na czas przeprowadzenia imprezy (przemarszu, rajdu) na drodze, lub np. na czas wycinki drzew przy drodze. Wprowadzenie obowiązku kontroli organizacji ruchu o charakterze czasowym przez organ zarządzający ruchem jest uzasadnione – czytamy w opinii. Nie powinno to jednak dotyczyć każdej czasowej organizacji ruchu.

 

Znaczna część zatwierdzanych projektów czasowej zmiany organizacji ruchu dotyczy robót drogowych powodujących nieznaczne utrudnienia w ruchu: przykładowo roboty dotyczące budowy zjazdów indywidualnych, przewiertów pod drogą związanych z umieszczaniem w pasie drogowym urządzeń obcych itp. Zdarzają się sytuacje, gdy tymczasową organizację ruchu wprowadza się na kilka godzin, czasami nawet na kilkanaście minut (np. w sytuacji łatania dziury w jezdni, czy przewieszenia kabla nad jezdnią). Skontrolowanie wszystkich robót przez organ zarządzający ruchem na drodze jest niemożliwe, nie mówiąc już o tym, że sporządzanie raportów z takich kontroli byłoby czynnością niepotrzebną i czasochłonną, całkowicie niewspółmierną do osiągniętego efektu poprawy bezpieczeństwa ruchu na drodze.

 

Organy zarządzające ruchem nie posiadają wystarczającej liczby pracowników, by kontrolować wszystkie roboty na drogach, a także środków prawnych pozwalających wyegzekwować od wykonawcy robót usunięcia zauważonych niezgodności pomiędzy zatwierdzoną w projekcie, a wprowadzoną w terenie organizacją ruchu. Obowiązek skontrolowania przez organ zarządzający ruchem każdej czasowej organizacji ruchu może okazać się niemożliwy do zrealizowania ze względów organizacyjnych - na dużej sieci dróg możliwe jest jednoczesne prowadzenie kilkudziesięciu robót, których czas trwania często nie przekracza jednego dnia. Dlatego też - w ocenie PKD - konieczne jest określenie kryteriów, określających która czasowa organizacja ruchu wymagałaby takiej kontroli (na przykład wskaźnik SDR dla danego odcinka drogi).

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Spada liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Simetra 13 października 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Spada liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Simetra 13 października 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5